Včasih se zgodi, da kupljena maketa letala nima narejenih takšnih detajlov, kot bi si mi to želeli.

Ker želimo narediti kolikor je mogoče verodostojno maketo letala, se moramo marsikdaj soočiti s predelavami obstoječih delov. V tem prispevku je opisana in prikazana predelava roma-okvirja kabine letala.

Originalen okvir je bil v tem primeru raven in primeren samo za doprsno figuro. Ker pa želimo v kabini celotnega pilota je ta predelava nekoliko zahtevnejša in zahteva kar dobršno mero natančnosti in potrpljenja.

Kot prvo se lotimo izreza samega roma-okvirja kabine. Za to delo je najbolje uporabiti orodje tipa Proxxon z vrtečo krožno žagico. Predhodno je najbolje, da se linijo reza na obeh straneh označi in reže ob črti. Rez fino obdelamo z brusnim papirjem na trdi podlagi

Tako obdelan okvir nato vpasamo na svoje mesto, to je trup letala. Najpogosteje ne paše ravno najbolje in ga je potrebno nekoliko korigirati. Pri tem si lahko pomagamo s fen pištolo, ki nam epoksidno strukturo nekoliko omehča, da jo lahko točno prilagodimo trupu. Pri tem je potrebno biti previden, da se material ne pregreje.

Ker je tako izrezan okvir krhek, ga je potrebno na zavitih delih znotraj ojačati s karbonskimi vlakni in zapolniti utor s primerno mešanico epoxidne smole, tixija in bombažnih vlaken. Ravne dele, kjer bodo spone in zaklep pa zapolnimo kasneje. Po sušenju notranjo stran lepo obrusimo.

Odmične spone najenostavneje izdelamo kar iz avio vezane plošče. Pri pozicioniranju obeh spon se zgledujmo po slikah pravega letala. Pri tem je potrebno kar nekaj preizkusov in izračunov kako dolge morajo biti spone, da se dovolj dobro odmaknejo in se ne zatikajo na trupu. Najbolj pomembno pri pozicioniranju obeh spon je to, da sta v isti osi, torej da se vzporedno gibljeta. V nasprotnem primeru preide do striženja, kar pa onemogoča normalno funkcioniranje.

Vrtišče na notranji strani trupa za obe sponi izdelamo preprosto iz ravne jeklene žice in pušami. Spone vlepimo na okvir z epoxidno smolo. Priporočljivo je vlepiti tudi jeklene ali karbonske paličice, ki služijo kot ojačitev lepilnega spoja. Zgornji del spone, ki sega v okvir prevrtamo tako, da se paličica skrije v okvir in jo zalepimo.

Na nasprotni strani roma nas sedaj čaka izdelava zaklepa kabine.


Sestavil: Klemen Korošec, februar 2011